bartenfemke.reismee.nl

Moskou, het echte Russische gevoel

We zijn alweer 3 dagen in Moskou en hebben ondertussen al echt het Russische gevoel ervaren. Laten we beginnen bij de eerste treinreis. Donderdagavond om 23.55 uur vertrok onze trein vanuit Sint Petersburg naar Moskou. Vanuit het hostel konden we lopend naar het treinstation. Na ongeveer een uur daar gewacht te hebben (we wilde op tijd zijn ;)), mochten we aan boord. We zaten met z'n drieën in een vier persoons coupé en al snel werden we vergezeld door een zakenruschki. De beste man sprak een enkel woord Engels en heeft ons met handen en voeten uitleg gegeven over het treinleven. De trein viel ons alles mee. De treincoupés zijn eigenlijk best ruim. Er stonden zakjes klaar met ontbijt voor de volgende dag en ook de wc's vielen mee. 's Ochtends om 07.55 uur arriveerde onze trein in Moskou. Onze zakenruschki heeft ons nog even met handen en voeten uitgelegd welk metrostation we moesten hebben en zo vertrokken we met backpack richting metro. Om tijdens de spits in Moskou je door middel van de metro te verplaatsen is een behoorlijke uitdaging, maar ook dit is ons gelukt!

Aangekomen in het hostel bleek dat onze kamer pas na 12.00 uur klaar zou zijn en omdat Mark om 12.30 uur zou landen in Moskou besloten we de directe omgeving van ons hostel te gaan verkennen, lees: naar degrote gele Mte gaan. De verdere dag hebben we in het hostel doorgebracht, wachtend op Mark en uitrustend van de eerstetreinreis. Rond 15.00 uur heeft Bart Mark bij de grote gele M vandaan getrokken (blijkbaar is dat de eerste plek waar je naar toe gaat als je Moskou binnenkomt ;)). 's Avonds hebben we twee Ruschkische dames in ons hostel geleerd hoe Rummikub werkt. Ze bleken hier verrassend goed in te zijn! Ook hebben we nog een kroeg bezocht waar de Ruschkische bardames in string shotjes proberen te verkopen waarbij de meeste drank in hun eigen mik verdween.

De volgende dag zijn we "uitgerust" naar het Rode plein en Kremlin vertrokken. Dit wordt wel het historische en geografische hart van Moskou genoemd. Het Kremlin is niet alleen de kern van Moskou maar eigenlijk van heel Rusland. In het Kremlin kun je 800 jaar aan Russische historie en kunst bewonderen. Het bestaat uit verschillende kathedralen en regeringsgebouwen. Daarnaast zou Poetin hier zijn residentie hebben (volgens Mark). Het Rode plein bleek deze week volgebouwd met kraampjes en een soort arena waar een militaire taptoe plaatsvindt. Hierdoor moesten we goed ons best doen om het hele plein te kunnen zien en elkaar niet kwijt te raken (uiteraard gebeurde dit binnen 5 minuten). Overigens word je van onder tot boven gecontroleerd voor je het Rode plein op mag.

Vandaag zijn we naar het Mausoleum geweest. In het Mausoleum ligt Lenin opgebaard. Er gaan verhalen dat het lichaam eigenlijk een dubbelganger is die werd vermoord omdat het balsemen van Lenin niet helemaal goed ging. Onder streng toezicht van de bewaking mochten we naar binnen. Er mag absoluut niet gefotografeerd of gefilmd worden, je mag niet met je handen in je zakken lopen, je mag niet stil blijven staan bij het lichaam en praten is ten strengste verboden. Na deze bijzondere ervaring hebben we de Sint Basil Cathedral bezocht. Bart vond het meer een knoflook kathedraal omdat de bolletjes die op de torens zitten, op bolletjes knoflook lijken volgens hem. Deze kathedraal is met zijn rare kleuren en vormen uniek voor de Russische architectuur. In 1552 liet Tsaar Ivan de verschrikkelijke deze kathedraal bouwen als herdenking aan de vangst van Kazan.

Naast alle historische bezienswaardigheden krijgen we het Russische gevoel nu echt te pakken doordat we dankzij onze “administrator” uit het hostel (zo noemt ze zichzelf) de echte Russische eettentjes en straatjes weten te vinden. Zo hebben we voor een prikkie bietensoep, vlees- en kaaspasteitjes en pannenkoekjes gevuld met vlees gegeten. Daarnaast blijken de Russen in Moskou er precies uit te zien zoals je je een Rus voorstelt en zijn sommige Ruschki’s eigenlijk best aardig. Ons hostel in Moskou valt een beetje tegen. Waar we in Sint Petersburg erg verwend waren op facilitair gebied, moeten we hier een beetje wennen aan de eenvoud en het gebrek aan hygiëne. Wel hebben we ons eerste wasje gedaan en voelen we ons echte backpackers nu we hebben ontdekt dat zelf eieren bakken veel gezelliger en goedkoper is dan buiten de deur ontbijten.

Voorlopig hebben we even genoeg kathedralen, paleizen, musea en andere historie gezien. Ook zijn we wel even klaar met de drukte uit de grote steden. We hebben dan ook erg veel zin in ons volgende treinavontuur. Morgen vertrekken we met de TME richting Siberië. Na 4 volle dagen in de trein zullen we vrijdag 18 september in Irkoetsk aankomen vanwaar we direct door zullen reizen per bus naar Listvyanka, een reis van 5193 kilometer. Volgens onze reisinformatie zullen we 5 tijdzones doorkruizen. Hoe ons dit vergaat lezen jullie in het volgende verhaal.

Leuk dat jullie allemaal zo enorm meeleven!!

Groetjes Bart, Evelien, Femke en inmiddels ook Mark.

Marcel Spaai

Mooi verhaal en op naar het volgende! Veel plezier!

Michael

Er valt daar veel te zien. Fijn dat jullie daar lekker hebben gegeten. Zal wel spannend geweest zijn hoe dat Russische eten zou smaken. Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal over de treinreis.

Evert en Yolanda

Wat een geweldige belevenis.
Zou zo naar Moskou willen om het zelf te zien.
Geniet van de treinreis ook al is 4 dagen wel lang.

Gijs

Hebben jullie ook al flink aan de vodka gezeten?

Samira

Hai biggie! Wauw zeg, al zoveel gezien en ervaren binnen zo'n korte tijd. Hopelijk verloopt de TME ook voorspoedig. Kijk al uit naar de volgende verhalen! X

Tjebbe

Ik mis het/een escape room avontuur