bartenfemke.reismee.nl

Yangshuo & Hong Kong

Zaterdagmiddag 17 oktober vertrokken wij met de nachttrein richting Guilin. Dit zou onze laatste nachttrein worden. Je hebt in de Chinese nachttreinen de keuze uit 3 opties: een zitplaats, een hardsleeper of een softsleeper. Het verschil tussen de laatste twee zit hem niet in de hardheid van de matras, wat je zou vermoeden door de naam, maar of je een 4 persoonscoupe hebt of dat je in een grote ruimte slaapt met 3 bedden boven elkaar. Omdat we niet echt positieve verhalen hadden gehoord over de hardsleeper (spugende Chinezen en Chinezen die op je bed gaan zitten), kozen wij voor de softsleeper. We deelde onze coupe met een jong Chineesstel en waren al snel van mening dat we het slechter hadden kunnen treffen. Op het smakken na was het stel prima gezelschap. De communicatie was nihil aangezien ze geen woord Engels spraken maar we vermaakte ons goed met de gebruikelijke treinactiviteiten. Het Chinese stel beperkte hun activiteiten tot eten (heel veel eten en dus ook smakken) en slapen, net panda's dus ;). Na 25 uur kwamen we aan in Guilin vanuit waar we een bus naar Yangshuo namen. De bus liet even op zich wachten door file en zo raakte ik aan de praat met een Chinees meisje dat wel een woordje Engels sprak, zij zou later nog van pas komen. Aangekomen in Yangshuo bleek namelijk dat het niet zo makkelijk was als wij gehoopt hadden om een taxi te vinden naar ons hotel, The Giggling Tree, dat 5 km buiten het centrum van Yangshuo ligt. Het Chinese meisje heeft vervolgens voor ons het hotel gebeld om het Chinese adres te achterhalen en drong er op aan mee te rijden naar het hotel om te voorkomen dat we zouden worden opgelicht door de tuk tuk-station chauffeur (gebruik je fantasie bij een tuk tuk-station, het is zeg maar een verlengde tuk tuk). Aangekomen bij het hotel zei het Chinese meisje verbaast: "many foreign people". Zij wist dan ook niet dat het hotel Nederlandse eigenaren heeft en vooral bezocht wordt door Westerse toeristen en expads.

Yangshuo ligt in het prachtige Karstlandschap en wordt omschreven als een familievriendelijke bestemming met veel Engelstalige hotels en westers eten. Over Yangshuo zelf wordt gezegd dat het verpest is door de velen toeristen en dat is ook wel zo maar dit was dan ook de reden dat wij hadden gekozen voor het 5 km verderop gelegen Giggling Tree om te verblijven. De kamers van het hotel liggen rondom een patio waar zich het terras van het hotel bevindt. Aangrenzend ligt nog een terras en zwembad, beide met uitzicht op het Karstlandschap. Het hotel was iets boven ons budget maar het geld meer dan waard, het voelde echt even alsof we op vakantie waren :).

We hebben met name gewandeld en gefietst in de prachtige omgeving van het Karstlandschap. Zo hebben we op een tandem via smalle paadjes dwars door velden gefietst (dit was de enige dag dat we gebruik maakte van een tandem want vooral Bart vond het niet zo'n succes. Hij vergeleek het met rijden op cruisecontrol, doet hij ook liever niet omdat hij graag de controle houdt over zijn snelheid.). Ook hebben we Moonhill beklommen, een rots in de vorm van een maan bovenop een berg. Als je op de berg staat, sta je in de opening van de maanvormige rots. We zijn vervolgens voorbij het bordje "passengers no entry" gelopen en via een smal paadje zijn we (deels op onze handen en knieën) de rots op geklommen om het uitzicht vanaf de top te bewonderen. Daarnaast zijn we naar The Golden Cave gegaan, waar je na een tour door de grot van ongeveer 30 minuten langs alle stalactieten en stalagmieten, je mag onderdompelen in een modderbad om daarna te relaxen in een van de hotsprings. Ik heb als afsluiting ook nog een Fishspa gedaan, je gaat dan met je voeten in een vissenkom zitten en laat je huidschilfers op eten door alle kleine visjes in de kom, een bijzondere ervaring die Bart graag aan zich voorbij liet gaan.

Naast wandelen en fietsen zijn we gaan river driften. Je komt met z'n tweeën in een rubberbootje te zitten waarna je van bovenaan de berg via de rivier in 2 uur naar beneden wordt gevoerd. Peddels zijn niet nodig want de stroming is zo hard dat je volledig vanzelf gaat. We kwamen bij het bootje aan in onze zwemkleding en begonnen een beetje aan onszelf te twijfelen omdat de Chinezen allemaal gewone kleding aanhadden, sommige zelfs trainingsjassen of wollen truien. Een aantal had een wegwerpponcho bijzich en dacht daarmee droog te blijven. Na de eerste waterval vielen we bijna uit onze boot, door de waterval maar ook door het lachen, omdat die lui dus allemaal zeikes nat werden. Zaten wij mooi lekker in onze zwemkleding terwijl zij met drijfnatte kleding in die boot zielig zaten te kijken. Het was overigens tegen de 30 graden dus op een paar koude golven na hebben we het niet echt koud gehad. We hebben heel wat watervallen getrotseerd en deze activiteiten is dan ook niet voor watjes, maar we hebben het overleefd en vonden dit beide echt een hoogtepuntje! Super leuke ervaring! Verder hebben we in Yangshuo de markt bezocht. Naast groente en fruit worden hier beesten en vlees verkocht. Het stinkt er dan ook enorm naar rot vlees. De eenden, kippen, konijnen, katten en honden(!) zitten daar in kleine kooitjes op elkaar gedrukt. Even verderop zie je ze gevild aan haken hangen, niet echt een prettig aangezicht en we zijn dan ook snel weer weggegaan.

Een van de mooie plekjes in het Karstlandschap is het 20 yuan punt. Hier is de foto gemaakt die staat afgebeeld op het 20 yuan briefje (zie foto). We wilden het Karstlandschap niet verlaten zonder dit punt te hebben bezocht maar het was ons inziens iets te toeristisch. Ook het bamboovaren, dat erg populair is in dit gebied, vonden wij wat toeristisch opgezet dus hebben wij overgeslagen.

Naast al deze activiteiten hebben vooral van de omgeving, de rust en het lekkere eten van The Giggling Tree genoten. De natuur is prachtig en we hebben dan ook de nodige drankjes gedaan met prachtig uitzicht, genietend van de omgeving. The Giggling Tree is echt een aanrader als je toevallig in de buurt bent, en we vonden het dan ook erg jammer toen het tijd was om afscheid te nemen. Het is niet alleen het afscheid van The Giggling Tree en het prachtige Karstlandschap, maar ook van China. Na Yangshuo is het einde van onze reis door China aangebroken. 3 Weken hebben we met veel plezier door China gereisd en erg genoten van alles wat dit land te bieden heeft. Het bezoek aan de Chinese muur vonden we erg indrukwekkend maar we waren het er beide over eens dat we onze tijd in China niet beter hadden kunnen afsluiten dan met de 5 overnachtingen in The Giggling Tree in Yangshuo. Ook hebben we ons behoorlijk geïrriteerd aan de vieze, vaak egoïstische bevolking maar zo nu en dan zijn we verrast door de Chinezen, zoals door het Chinese meisje bij de bus. Onze reis is opgesplitst in meerdere delen, met het vertrek van Evelien en Mark, namen we tevens afscheid van de TME, en nu nemen we dus afscheid van deel 2, China. Hong Kong is een tussenstation waarna we doorreizen voor deel 3, Nepal.

Hong Kong
Hong Kong is een speciale administratieve regio van de volksrepubliek China. Om Hong Kong binnen te komen moesten we eerst met de hoge snelheidstrein (die maar liefst 305 km per uur ging) naar Shenzen om vanuit daar China te verlaten. Na de nodige stempels van de douane mochten we via een grote voetgangersbrug het water over naar het eiland Hong Kong waar we wederom de nodige stempels kregen. Hier gebruiken ze een andere munteenheid en hebben ze hun eigen regels. Zo kost op straat spugen of eten in de metro je een paar honderd euro. Dit zorgt ervoor dat Hong Kong veel schoner is dan China. Ook is het veel internationaler, zijn er veel westerse restaurants en bijna iedereen spreekt er Engels, wat voor ons echt een verademing is na 3 weken handen en voeten communicatie. Verder doet Hong Kong een beetje aan New York denken met haar immense wolkenkrabbers, neonverlichting en skyline.

We hebben de afgelopen paar dagen door de stad geslenterd en alle enorme winkelcentra en andere gebouwen bewonderd. Daarnaast zijn we met de ferry naar Kowloon gegaan. Ons hostel bevind zich op Hong Kong Island en met behulp van de ferry kun je het andere grote eiland van Hong Kong (Kowloon) bezoeken. Dit is nog duurder en sjieker dan Hong Kong Island dus hier zijn we niet heel veel geweest. Verder zijn we met een peaktram die een berg op gaat naar Victoria Peak gegaan van waaruit je prachtig uitzicht over Hong Kong hebt. Zaterdagavond zijn we in een michelinster restaurant gaan eten. Dit is, voor zover bekend, het enige michelinsterrestaurant waar je goedkoop kan eten. Je kan er niet reserveren en het is ook eigenlijk de bedoeling dat je na het eten zo snel mogelijk weer weg gaat maar het eten is er heerlijk! Ze serveren er voornamelijk kleine hapjes, waaronder onze favoriete dumplings (een soort deeghapjes gevuld met groente, vlees of vis die we al op veel plekken in China hebben gegeten).

Samen met 2 Nederlandse meisjes hebben we Hong Kong verkend en van het lekkere eten genoten. Hong Kong is een vette stad waar veel te beleven is en we hebben dan ook onze ogen uitgekeken. Het schone, beschaafde en verwesterse van Hong Kong konden we na 3 weken China ook wel waarderen. Nu hebben we heel veel zin in ons nieuwe avontuur, Nepal. Morgenochtend gaan we per vliegtuig eerst naar Kuala Lumpur om vervolgens door te vliegen naar Kathmandu (dat is goedkoper dan rechtstreeks, logisch natuurlijk ;)). Vanaf daar zullen we onze reis weer volgens het oorspronkelijke plan oppakken. Hopelijk hebben we niet teveel last van het benzine tekort.

Jullie horen gauw van ons vanuit Nepal!

Groetjes Bart en Femke

Janusz

Geweldige avonturen en heel leuk om te lezen! Nepal lijkt me ook zeer speciaal, geniet ervan samen!

Marcel & Bert

Prachtige verhalen! Vanuit onze luie stoelen reizen we met jullie mee!

T&T

Hee guys, wat een bijzondere reis, zo afwisselend! We zijn benieuwd naar Nepal! Xx

Evert en Yolanda

Weer een heerlijk verslag om te lezen.
We gaan nu de foto's bekijken.

Samira

Hai Biggie!
Jeetje zeg, wat gaaf allemaal! Al had ik het zelf waarschijnlijk niet overleefd, zo lang een coupe delen met een smakkend stel ;)
Ook bizar dat jullie alweer richting Nepal gaan. Hopelijk zijn de ervaringen daar net zo rijk!