bartenfemke.reismee.nl

Sint Ptersburg

We zijn alweer 4 dagen geleden vertrokken uit Nederland en vanavond vertrekken we richting Moskou dus tijd voor een eerste update. Maandag zijn we vroeg in de ochtend uitgezwaaid door de ouders van Evelien en door Maartje waarna Bart z'n ouders en mijn (Femke) ouders ons naar het vliegveld in Dusseldorf hebben gebracht. Vanaf Schiphol gaat er geen rechtstreekse vlucht naar Sint Petersburg, vandaar de keuze om vanaf Dusseldorf te vliegen. Het afscheid ging eigenlijk heel snel en voor we het wisten zaten we in het vliegtuig. Wat hebben we lang uitgekeken naar dat moment! Maar als t dan zo ver is dringt het bijna niet tot je door.

Na een kleine 3 uur kwamen we aan in Sint Petersburg en besloten we direct het avontuur aan te gaan door met de bus en metro naar het centrum te gaan. Ondanks het gebrek aan Engels sprekende Russen en ons gebrekkige Russisch, verliep dit alles best soepel. Toch waren we erg blij toen we het bordje van ons hostel in de hoofdstraat van het historische centrum zagen. Ons hostel is erg schoon en netjes en we hebben dan ook niks te klagen!

's Avonds zijn we cocktails gaan drinken om onze reis in te wijden waarna we de dag erna vol goede moed de stad zijn gaan verkennen. De afgelopen dagen hebben we ons als echte touristen gedragen. Zo hebben we de hermitage bezocht, een van de grootste en omvangrijkste kunst- en cultuurhistorische musea ter wereld. Naar het schijnt kun je daar dagen doorbrengen zo groot is het. Wij hebben het 3 uur volgehouden.. We hebben de Rembrandts en Da Vinci's bewonderd maar waren vooral ook erg onder de indruk van dit enorme gebouw. Onze Applewatch gaf aan dat we 3 kilometer hebben afgelegd in het museum en toen vonden we het wel weer mooi geweest. Klein detail ook, je wordt geadviseerd eten mee te nemen want dit is in het museum erg duur maar je mag je tas niet mee naar binnen nemen. Russische logica waarschijnlijk waar wij de ballen van snapten. Zo snapten we ook niet waarom we 2x in de rij moesten staan, waarom iedereen je hier omver loopt en waarom je constant sjagerijnig wordt aangeken.. Het mag de pret niet drukken, wij blijven vriendelijk lachen.

Verder hebben we the Church on the spilled blood bezocht. Een Russisch orthodoxe kerk die versierd is met 7000 m2 aan mozaikstenen. De kerk heeft zijn naam te danken aan de moord op Tsaar Alexander ll die in 1881 aan de achterzijde van de kerk plaatsvond.

Tot dusver wat geschiedenis. Gister hebben we ons laten rondvaren door de "kanalen" van Sint Petersburg. Het is ons gelukt de enige rondvaartboot met Engelse gids te vinden waardoor we wat meer van de stad en zijn mooie gebouwen konden zien. Ook zijn we vast naar het treinstation gelopen zodat we vanavond niet voor verrassingen komen te staan.

Vandaag hebben we de Kazan kathedraal bezocht. Een kathedraal die deels naar model van de Sint Pieter in Rome is gebouwd. Ook hebben we de Sint Isaac Kathedraal beklommen. Na 262 treden konden we de skyline van Sint Petersburg bewonderen.

Al met al vinden we Sint Petersburg een stad waar we weinig hoogte van krijgen. De mensen kijken ons wat vreemd aan en lopen ons regelmatig ongegeneerd omver. We missen een echt "centrum" maar de vele gezellige restaurantjes en barretjes maken een hoop goed. Er wordt een klein woordje Engels gesproken zodat we ons redelijk kunnen redden. Toch zijn Evelien en Bart druk bezig het Russisch onder de knie te krijgen aangezien we hebben begrepen dat er in Moskou en zeker in Irkoetsk een stuk minder/geen Engels wordt gesproken. Zo heeft Bart al in het Russisch aangegeven dat hij een gerecht had gekregen wat hij niet besteld had en is Evelien uit haar hoofd aan het leren hoe je de rekening vraagt. Ik laat me graag in het Russisch leiden door deze taalwonders ;).

Vrijdag komen we in Moskou aan en zullen we herenigd worden met Mark. We kijken er erg naar uit! Tot zover ons eerste verslag. Bedankt voor alle lieve reacties op ons vorige verhaal!

Groetjes,

Bart, Evelien en Femke

Maartje

Heerlijk geschreven, alsof je er zelf even bij bent:):) Een heel goede reis vannacht schatjes en ik ben heel benieuwd naar jullie vehalen over Moskou! Oh en Eef, je kunt ook gewoon de rekening vragen door met je vingers in de lucht een vierkant gebaar de maken, vraag maar aan Bart en Fem ???????? ????????????

Maartje

(De vraagtekens waren emoticons maar helaas)

Oma

Leuk dat je nu ook in St. Petersburg bent geweest.
Die kerk met de mozaïeken heb ik ook van binnen gezien.
Geniet nog maar verder en wind je niet op als het tegenzit.
De rest van de reis is voor mij ook een verrassing. Pas goed op elkaar! Xxx

Lisa

Inderdaad heerlijk geschreven! Ik ben blij dat ik op deze manier toch ook een beetje bij jullie kan zijn;) ik kijk uit naar de verhalen die nog komen gaan! Geniet ervan! :)
Kusjes knuffels

Vicky

Klinkt echt heeerlijk dahdah:-) geniet ervan!

Lieke

Hi schatten!

Wat een leuk verhaal! Ik ben zo ontzettend jaloers op jullie! Geniet er lekker van reisfreaks!!!!

Dikke knuffel Lieke

Janneke

Klinkt nu al erg goed!! Ga er nog maar lekker van genieten daar!!
Enneee... Wie was er ook bij in die vroege ochtend?? ????

Liefs, Janneke

Renske en ( grote) Bart

Zo dat klinkt al top fijn om te horen dat alles zo goed gaat en dat jullie al zo veel gezien hebben.. Ben zo nieuwsgierig naar de rest... Have fun en doe voorzichtig vannacht xxxxxx

Mama van Femke

Hey Lieverds,

Wat super om zo mee te genieten van jullie avontuur!
Ben nu al benieuwd naar de beschrijving van Moskou.
En.... eet smakelijk bij de grote gele M!

Renee

Klinkt heerlijk Femke! Een goed begin!

Niet onbelangrijk voor de russische sprekers: "Vashe zdoróvje", is proost in het russisch;).

Geniet ervan!!

Marcel Spaai

Het is nu al spannend! Het belooft veel leesplezier!

Peter en Hanneke

Hartstikke fijn om jullie verhaal te lezen en foto's te zien!! We genieten er echt van en kunnen niet wachten op,het volgende verhaal!!
Veel plezier verder en geniet ze!! Groetjesss, xx

yolanda

Heerlijk om jullie te volgen.
Ik geniet ervan